چه مواردی را باید قبل و بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان حتماً بدانید؟

جراحی ایمپلنت دندان، یک روش جایگزینی ریشه‌های دندان با فلز برای دندان‌های آسیب‌دیده، شکسته، از دست رفته و دندان‌های مصنوعی می‌باشد که عملکردی شبیه به دندان‌های طبیعی دارد. چگونگی عمل جراحی ایمپلنت دندان بستگی به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان شما دارد که شامل چندین روش است. علت انجام این عمل جراحی این است که ایمپلنت های دندانی در جراحی درون استخوان قرار می‌گیرد. بنابراین تیتانیوم با استخوان جوش خورده و ایمپلنت از بین نمی‌رود.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

• افرادی که یک یا چند دندان معیوب یا کشیده شده داشته باشند
  • افرادی که رشد استخوان آن‌ها کامل شده باشد
  • افرادی که استخوان کافی برای پیوند استخوان داشته باشند
  • افرادی که بافت‌های دهان و دندان سالم داشته باشند
  • افرادی که از دندان مصنوعی و پروتزهای دندان خسته شده‌اند
  • افرادی که می‌خواهند سخنران، گفتگو کننده و مذاکره کننده باشند
  • افرادی که سیگار نمی‌کشند و از مشروبات الکلی استفاده نمی‌کنند

جراحی ایمپلنت دندان همانند هر عمل جراحی دیگری می‌تواند سلامتی بیمار را تهدید کند. با این حال، مشکلات نادری در این عمل جراحی مشاهده می‌شود که با مراقبت‌های اختصاصی در مورد حفظ ایمپلنت ایجاد نمی‌شود.

پاسخ سوالات شما در مورد ایمپلنت: صفحه مرجع ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

به طور کلی عفونت در محل ایمپلنت به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد که عبارتند از:

• آسیب به سازه‌های اطراف دندان‌های دیگر
  • آسیب عصبی به رگ‌های خونی (موجب درد، بی‌حسی، سوزش دندان‌های طبیعی و لثه و لب و چانه می‌شود)
  • مشکلات سینوسی (زمانی که ایمپلنت دندان در شکاف فوقانی حفره‌های سینوسی قرار می‌گیرد)

راهکارهای پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان:

ارزیابی و برنامه‌ریزی کامل متخصص ایمپلنت با شرایط دهان، فک و صورت شما

انجام تست جامع دندانپزشکی اشعه ایکس و تصاویر سه‌بعدی دندان‌های شما

ارائه و مرور سابقه پزشکی شما در مورد هرگونه شرایط پرونده پزشکی و داروهای مصرفی به پزشک مربوطه

معاینه‌های منظم برای بررسی شرایط جوش استخوان و دندان‌های ایمپلنت شما

آموزش‌های تیم مراقبت از سوی دندانپزشک تان برای نحوه غذا خوردن و مراقبت ایمپلنت دریافت کنید

فرآیند دوره جراحی ایمپلنت دندان

عمل جراحی ایمپلنت دندان در یک فرآیند دوره‌ای در چندین ماه صورت می‌پذیرد که بیشتر زمان صرف شده، متمرکز بهبودی و انتظار رشد استخوان‌های جدید در فک شما می‌باشد. بسته به وضعیت شما، روش خاص جراحی، تسلط متخصص دندانپزشک و کیفیت مواد مورد استفاده، این طول درمان بیشتر یا کمتر می‌باشد.

جراحی ایمپلنت دندان

پیوند استخوان و زخم

اگر زخم شما به اندازه کافی، عمیق نیست و زخمی نرم است، قبل از اینکه بتوانید عمل جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهید، ممکن است به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. علت اینکه می‌گوییم به پیوند استخوان نیاز دارید برای این است که در عمل جویدن غذا، دهان شما فشار زیادی به استخوان دندان وارد می‌کند. پیوند استخوان می‌تواند یک پایه محکم‌تر برای ایمپلنت تان باشد. برای بازسازی استخوان چندین مواد برای پیوند استخوان وجود دارد. بنابراین جنس مواد اولیه برای پیوند استخوان در طول درمان عمل جراحی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

قرار دادن ایمپلنت دندان

در طول عمل جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان، متخصص ایمپلنت شما، یک بُرش در لثه ایجاد می‌کند تا به استخوان برسد. بعد از دسترسی به استخوان، حفره‌هایی حفاری می‌شوند تا پین یا پیچ‌های ایمپلنت که نقش ریشه دندان را دارند، در آن قرار بگیرند. در ابتدای کار، دندان موقتی تا زمان رشد و جوش خوردن پیوند استخوان برایتان تعبیه خواهد شد تا زمان مرحله نهایی برای نصب ایمپلنت دائمی فرا برسد.

انتخاب دندان جدید

وقتی طول درمان به پایان رسید و لثه‌ها بهبود یافتند، زمان انتخاب و طراحی دندان مصنوعی تاج شما خواهد بود. تا زمانی که کمربند ریشه و میانی عمل قوی نشده باشد، تاج نمی‌تواند دندان مصنوعی را پشتیبانی کند. شما با کمک دندانپزشک تان می‌توانید در این مدت دندان مصنوعی خود را انتخاب نمایید.

بعد از عمل جراحی ایمپلنت دندان

به طور کلی بعد از هر عمل جراحی ایمپلنت، یکسری ناراحتی‌های معمول برای بیماران به وجود خواهد آمد که شامل:

• تورم لثه‌ها و صورت شما
  • کبودی پوست و لثه‌های شما
  • درد در محل ایمپلنت
  • خونریزی جزئی

این ناراحتی‌های بعد از عمل شرایطی کاملاً طبیعی هستند که جای نگرانی برای شما نخواهد بود. اگر بعد از عمل جراحی، بر میزان ناراحتی‌های لثه و دهان شما افزوده شد حتماً با دندانپزشک خود آن را در میان بگذارید تا در صورت نیاز داروهای آنتی‌بیوتیک برایتان تجویز نماید.

نتیجه‌گیری کلی:

• بیشتر عمل ایمپلنت‌های دندانی موفق هستند
  • سیگار کشیدن و خوردن غذای داغ، موجب کم شدن عمر ایمپلنت می‌شود
  • برنامه مراقبت و حفظ بهداشت دهان و دندان را از تیم مراقبت عمل جراحی پزشک خود بخواهید
  • دندانپزشک خود را برای معاینه‌ طبق برنامه، ملاقات نمایید
  • همانند دندان‌های طبیعی، از شکستن مواد سخت مانند آب نبات، یخ و غیره بپرهیزید

1. علی
    علی گفته:

سلام، بی نهایت سپاسگزارم که شما همه گفتنی ها را قشنگ توضیح داده اید که بی نهایت سپاسگزارم، و آرزوی سلامتی و موفقیت و خوشبختی برای شما دارم، فقط بگویید که درد کاشت ایمپلنت، روی هرشخصی فرق میکنه، مجدداً متشکرم

• مدیر سایت
      مدیر سایت گفته:

علی عزیز با تشکر از اینکه نظر خودتان را برای ما نوشتید ، قطعا تجربه درد و اندازه سطح درد در هر شخصی متفاوت است، سطح درد تجربه شده در عمل ایمپلنت یا کاشت دندان به طور معمول و در اکثریت به اندازه درد کشیدن دندان می باشد . همچنین طبق نظر اکثر افرادی که در این کلینیک درمان ایمپلنت را انجام داده اند آنها هم همین مقدار درد را تجربه کرده اند. پیشنهاد میکنیم به پیج اینستاگرام دکتر مرادی سروستانی مراجعه و کامنتهای افراد ایمپلنت شده و تجربه آنها را از جراحی کاشت دندان مطالعه کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.