۵ مورد از معایب و عوارض ایمپلنت دندان که باید هر کسی حتماً آن را بداند!

قبل از انجام ایمپلنت، شما باید این ۵ مورد از عوارض ایمپلنت دندان را بدانید و بخوانید، تا از خطر مشکلاتی که در مورد آن می‌تواند برایتان پیش بیاید، در امان باشید. بعد از دست دادن دندان به هر دلیلی، ممکن است دندان‌های مصنوعی برای جایگزینی آن‌ها داشته باشید. پروتزهای بالینی در طول یک دهه گذشته، به‌طور قابل‌توجهی رشد کرده و با توجه به پیشرفت‌های علمی و نیازهای بیماران، بهبود یافته است.

گزینه‌های متداول در پروتزهای دندان برای جایگزینی دندان‌های معیوب شامل دندان مصنوعی جزئی، پوشش پلاستیکی جزئی و کامل، پلاک‌های پیوند شده با رزین می‌باشد. در طی این سال‌ها پروتزهای دندانی محبوبیت زیادی را با تقاضای بیماران از خود نشان داده است. اما ایمپلنت دائمی، یکی از بهترین گزینه‌های جایگزینی با دندان‌های از دست رفته و درمانی مناسب و طولانی‌مدت در عصر کنونی است.

بررسی نگرش درک ایمپلنت

درک الگوی نداشتن دندان و جایگزینی آن توسط ایمپلنت، به موارد فرهنگی – آموزشی آن جامعه و مناطق جغرافیایی مختلفی بستگی دارد. شاید آموزش‌های مناسب برای سبک زندگی سالم در زمینه دهان و دندان بتواند مردم یک جامعه را به‌سوی فُرم زندگی ایده آل تری سوق بدهد که این هدف و برنامه سایت ماست.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که علت از دست دادن دندان در عصر کنونی به پوسیدگی (پوسیدگی دندان در پاکستان ١.۶٣ درصد) و بیماری‌های Periodontal دندان‌ها (حدود ٢۶.٢ درصد) بستگی دارد. در نهایت برای این جایگزینی، پروتزهای متداول و بریج های جدید و ایمپلنت در عرصه دندانپزشکی در دسترس عموم قرار گرفت. ایمپلنت هم مانند سایر پروسه‌های جراحی دندانپزشکی، دارای عوارض و معایبی است که می‌خواهیم در این بخش از چند منظر به آن بپردازیم. به‌طور کلی عوارض ایمپلنت به دو قسمت عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

بنابراین در این قسمت می‌خواهیم در مورد عوارض ایمپلنت دندان، پنج مورد مهم را بررسی کنیم که نیاز است حتماً در مورد آن آگاهی کلی داشته باشید. با من همراه باشید تا آن‌ها را با همدیگر بررسی نماییم.

عوارض ایمپلنت

مورد اول – جنس و کیفیت ساخت ایمپلنت

بیشترین عارضه‌ای که یک بیمار را تحت فشار قرار می‌دهد این است که مواد اولیه ساختن ایمپلنت دارای چه کیفیتی است؟ شایع‌ترین معایب ایمپلنت به جنس مواد اولیه آن در ساختش مربوط می‌شود.

مورد دوم – روکش دندان

عارضه دیگری که می‌توان بیان کرد این است که روکش ایمپلنت شاید از جایگاه خود خارج شده و همچنین موجب لق شدن روکش در آینده گردد. در این زمان به دندان‌پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید تا از چسب دائمی برای چسباندن دائمی روکش دندانتان اقدام نماید. این‌گونه دیگر روکش دندانتان لق نخواهد زد و از جای خودش خارج نمی‌شود.

مورد سوم – شل شدن پیچ ایمپلنت

به ندرت این مورد اتفاق می‌افتد که پیچ داخلی ایمپلنت شل شود ولی احتمال چنین عارضه‌ای بعد از مدتی وجود دارد. اگر دندان شما دچار سایش یا دندان قروچه باشد، یکی از دلایلش همین شل بودن پیچ ایمپلنت می‌باشد. در چنین موقعیتی دندان‌پزشک، دندان‌هایتان را معاینه می‌کند و اگر نیاز به ترمیم جزئی باشد آن را برایتان انجام خواهد داد.

مورد چهارم – هزینه نسبتاً بیشتر

هزینه ایمپلنت دندان به مراتب بیشتر از سایر روش‌های جایگزینی است و به همین علت همه بیماران فکر می‌کنند، که روش ایمپلنت بسیار گران است. البته در درازمدت سود اقتصادی را متوجه شما می‌کند زیرا طول عمر زیادتری نسبت به سایر روش‌ها دارد که باید توسط شما لحاظ گردد.

مورد پنجم – عفونت

چون در این روش عمل جراحی صورت می‌پذیرد قطعاً ریسک‌هایی هم متوجه بیماران می‌گردد و یکی از این ریسک‌ها، عفونت نواحی جراحی شده می‌باشد. اما این عارضه زیاد شایع نیست و کمتر در مورد ایمپلنت مشاهده شده است.

عوارض ایمپلنت

+ علت شکست عمل جراحی ایمپلنت یک دندان‌پزشک:

• عدم شناسایی بیماران ضعیف
  • عوامل بیومکانیکی (موقعیت و زاویه ایپلانت ضعیف، شیب پاسکال ایمپلنت، افست افقی و اپتیکال ایمپلنت)
  • عدم تشخیص درست کمبود استخوان در بیمار
  • عدم شناسایی عادات و بیماری‌های اختلالات بیمار
  • عدم توجه به‌سلامت و مقاومت ایمپلنت (موجب شکستن سایر اجزاء می‌شود)
  • آلودگی و عدم استرلیزه کردن دستگاه‌های عمل جراحی

حتماً این مطلب را مطالعه کنید:آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.